1

رفع ناترازیها از اصلی ترین راهبردهای دولت به شمار می رود

  • کد خبر : 126516
  • 06 فروردین 1403 - 9:27
رفع ناترازیها از اصلی ترین راهبردهای دولت به شمار می رود
در سال ۱۴۰۲ همزمان با نام‌گذاری سال با عنوان «مهار تورم، رشد تولید»، مجموعه دولت تمام اهتمام خود را به کار گرفت تا بتواند این شعار را محقق کند. بنابراین علاوه بر پیگیری سیاست‌ها و برنامه‌های قبلی

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از دولت_ پاد، در سال ۱۴۰۲ همزمان با نام‌گذاری سال با عنوان «مهار تورم، رشد تولید»، مجموعه دولت تمام اهتمام خود را به کار گرفت تا بتواند این شعار را محقق کند. بنابراین علاوه بر پیگیری سیاست‌ها و برنامه‌های قبلی، دولت تحت مدیریت کلان رئیس‌جمهور محترم برنامه جامعی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ طراحی و در طول سال عملیاتی کرد.

اولین کاری که انجام شد تشکیل کارگروه‌های تخصصی‌ برای مهار تورم و رشد تولید بود. کارگروه رصد و مهار تورم به طور هفتگی و ثابت کار خود را شروع کرد.

دوم، اعلام هشدارهای تورمی به دستگاه‌ها و توصیه ها و تذکرات و رصد اقدامات آنها متناسب با هر قلم تورمی و سوم، رصد استانی تورم به ویژه برای استان‌هایی که تورم بالاتر از میانگین کشوری داشتند و اعلام هشدارهای تورمی استانی، به صورت هفتگی.

در راستای افزایش تولید نفت خام در سال جاری به میزان ۳۰۰ هزار بشکه (از ۳.۳ به ۳.۶ میلیون بشکه در روز) به لطف الهی و با اهتمام شبانه‌روزی وزارت نفت، تولید نفت خام در اسفند ماه به ۳,۵۵۰ میلیون بشکه در روز رسیده است.

همچنین میزان تولید گاز خام از ۹۲۴ میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۴۰۰، با افزایش ۷ درصدی به ۹۷۴ میلیون مترمکعب در روز رسیده است. برای رفع دغدغه های مربوط به فرآورده های نفتی نیز پروژه های مهم پتروپالایشگاهی نظیر پتروپالایشگاه مروارید مکران و شهید سلیمانی در حال اجراست.

یکی از نقاطی که دشمن از طرق مختلف تلاش دارد به اقتصاد کشور ضربه بزند نرخ ارز است. می دانید که مراکزی در خود غرب در سال گذشته رسما برنامه هایی طراحی کرده بودند که جزو اولین بندهای آن کاهش ارزش پول ملی کشور بصورت هدفمند بود و این برنامه های دشمن کماکان ادامه دارد؛ اما به رغم همه تلاشهای دشمن، در سال گذشته شاهد ثبات نسبی در بازار ارز بودیم.

در ۲ سال گذشته با احیای ۸۴۰۰ واحد راکد و نیمه فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی، ۱۹۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم جدید ایجاد و از طرفی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردمی نیز در خدمت پروژه های احیا قرار گرفت.

دولت در سال گذشته طبق قانون بودجه ۱۸۷ هزارمیلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کرد. به جای استفاده از تنخواه گردان بانک مرکزی یا منابع پایه پولی سعی کرد با انتشار اوراق و استقراض از مردم، منابع مورد نیاز تولید را تأمین کند و استفاده از تنخواه‌گردان را کنار بگذارد.

در حوزه آبرسانی، ایجاد ۵ خط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان با ظرفیت ۸۹۰ میلیون مترمکعب و سرمایه‌گذاری ۸.۵ میلیارد دلار و مدیریت تنش آب شرب در ۴ استان تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و گلستان به طور ویژه و با اعتباری به میزان ۱۰۸۰۰ میلیارد تومان، آبگیری و افتتاح ۲۷ طرح و پروژه سد تا پایان سال ۱۴۰۲ با حجم مخزن ۴۰۲۶ میلیون مترمکعب، بهره‌برداری از ۳۰ سد با حجم مخزن ۵.۴ میلیارد مترمکعب در سال و آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا با ظرفیت حدود ۲.۷ میلیون نفر، اهم اقدامات دولت در تأمین آب کشور در سال ۱۴۰۲ بود.

دولت توانسته است تاکنون ۸,۲۶۰ مگاوات برق حرارتی تولید کند، ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در دست اجراست و عملیات اجرایی ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر نیز آغاز شده است.

یکی از اقدامات مهم دولت که باید به آن اشاره کنم ارتقا سلامت و بهداشت مردم بود. بیمه شدن ۱۲ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه سلامت از پنج دهک ابتدایی، رایگان شدن همه خدمات بستری و سرپایی سه دهک اول، اعطای شیر رایگان به مدارس دولتی، پوشش بیمه سلامت مادران باردار وکودکان تا ۵ سالگی، رایگان نمودن بیمه سلامت مادران باردار وکودکان تا ۵ سالگی، رایگان شدن کامل هزینه‌های دارویی و کاهش پرداخت در زمان دریافت خدمات تشخیصی بیماران صعب‌العلاج، تقبل تمام هزینه‌های درمان ناباروری (برای اولین بار در جهان)، اجرای بیمه فراگیر برای دانشجویان، زنان خانه دار و دختران برای اولین بار و توسعه و تجهیز ۱۰۶ مرکز درمانی با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار و محروم (رشد بیش از ۲۰۰ درصدی)، از جمله مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت و بهداشت بوده است.

با سفر رئیس‌جمهور محترم یا معاون اول به ۳۱ کشور جهان و دعوت از ۲۱ نفر از سران کشورها، استخراج ۸۰۷ محور خارجی انجام شده که از آن، ۲۴۷ تفاهم، ۲۰۵ توافق، ۱۲۱ قرارداد انجام شده و مابقی در مرحله مذاکره و پیشنهاد هستند. هدف عملیاتی دولت، تبدیل قراردادها به پروژه‌های سرمایه‌گذاری و رصد اجرا و اتمام آنهاست.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=126516

مطالب پیشنهادی

31اردیبهشت
تامین برق پایدار رسالت اصلی و اولویت اول صنعت برق حرارتی است
مدیر عامل شرکت برق حرارتی در بازدید از نیروگاه نکا عنوان کرد:

تامین برق پایدار رسالت اصلی و اولویت اول صنعت برق حرارتی است

31اردیبهشت
تامین انرژی پایدار اولویت اول صنعت برق حرارتی است
مدیرعامل برق حرارتی در بازدید از نیروگاه نکا:

تامین انرژی پایدار اولویت اول صنعت برق حرارتی است

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.