5

ظرفیت نیروگاه‌های بادی در خراسان رضوی به ۶۰ مگاوات رسید/ مصوبه شورای اقتصاد برای احداث ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی

  • کد خبر : 109330
  • 16 مرداد 1402 - 2:20
ظرفیت نیروگاه‌های بادی در خراسان رضوی به ۶۰ مگاوات رسید/ مصوبه شورای اقتصاد برای احداث ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی
امروزه تامین و تضمین «امنیت انرژی» برای کشورها، هدفی حیاتی برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار شناخته می‌شود، امنیت انرژی به عرضه مداوم و مطمئن با قیمت‌های معقول در حامل‌های انرژی گفته می‌شود که سعی دارد تهدیدات ژئوپلیتیکی، اقتصادی، تکنیکی، زیست‌محیطی و روانی ناظر بر بازارهای انرژی را کاهش دهد.

مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌ها (ساتبا) گفت: استان خراسان رضوی با بیشترین تعداد نیروگاه‌های بادی نصب شده در سطح کشور به ظرفیت بالغ بر ۶۰مگاوات رسید.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، امروزه تامین و تضمین «امنیت انرژی» برای کشورها، هدفی حیاتی برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار شناخته می‌شود، امنیت انرژی به عرضه مداوم و مطمئن با قیمت‌های معقول در حامل‌های انرژی گفته می‌شود که سعی دارد تهدیدات ژئوپلیتیکی، اقتصادی، تکنیکی، زیست‌محیطی و روانی ناظر بر بازارهای انرژی را کاهش دهد.
در این راستا، اکنون سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های فسیلی پیشی گرفته است، زیرا از امنیت انرژی بالاتر و همچنین از هزینه کمتری برخوردار است.
در ایران نیز با شروع به کار دولت سیزدهم و برنامه‌های وزارت نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست، امنیت انرژی و همچنین نگهداری از سوخت‌های فسیلی برای نسل‌های آینده، توسعه انرژی تجدیدپذیر قوت گرفت به گونه‌ای که اکنون ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر درایران به بیش از ۱۰۸۳ مگاوات رسیده است.
یکی از روش‌های تولید انرژی تجدیدپذیر، استفاده ازنیروگاه بادی است که احداث آن در برخی نقاط ایران که در کریدور بادی کشور هستند، می‌تواند کمک شایانی را در زمان پیک مصرف برای تولید برق شامل شود.
باتوجه به کریدور بادی در کشور استان خراسان رضوی از جمله استان‌های دارای پتانسیل بالا برای احداث نیروگاه‌های بادی است به طوری که اکنون از ۱۸ واحد نیروگاه نصب شده بادی در سطح کشور، ۱۰ واحد نیروگاهی به ظرفیت بالغ بر ۵۰ مگاوات متعلق به این استان است.
اخیرا نیز یک واحد نیروگاه‌ بادی به ظرفیت ۱۰ مگاوات در این استان به بهره‌برداری رسیده که ضمن تولید سالیانه بالغ بر ۳۰٫۶۶ میلیون کیلووات ساعت برق، سالانه از مصرف بالغ بر ۸٫۲۷ میلیون متر‌مکعب سوخت معادل گاز طبیعی و انتشار ۱۷٫۱۳ هزار تن آلاینده‌­های زیست محیطی جلوگیری کرده و باعث صرفه­‌جویی ۶٫۷۴ هزار مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود.
علی شب‌نورد مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه ها(ساتبا)، درباره جزئیات به بهره برداری رسیدن نیروگاه مذکور در شهرستان خواف استان خراسان رضوی گفت: مقدمات احداث این نیروگاه از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و در تاریخ ۲۵ تیر امسال به بهره‌برداری رسیده است. همچنین لازم به ذکر است که این نیروگاه درحال برنامه‌ریزی برای آغاز احداث فاز دوم خود به ظرفیت ۹۰ مگاوات است.
وی با اشاره به رژیم باد و پروفیل‌ تولید نیروگاه‌های بادی در منطقه خواف بیان کرد: نیروگاه‌های بادی در این منطقه علاوه بر داشتن پیشینه تولید در ساعات بعدازظهر الی شب، همپوشانی خوبی با پروفیل پیک مصرف برق کشور دارند.

 

 

نیروگاهیان

شب نورد افزود: با بهره برداری از دهمین نیروگاه بادی استان خراسان رضوی در زمزه استان‌های صدرنشین دارنده بیشترین واحد نیروگاه بادی با ظرفیت بالغ بر ۵۰ مگاوات قرار گرفته است.
بنا بر این گزارش با ابلاغ هرچه سریع‌تر طرح بزرگ احداث ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی توسط شورای عالی اقتصاد، احداث نیروگاه‌های بادی در کشور شتاب چشمگیری خواهد گرفت و زمینه برای تنوع بخشی به سبد تولید انرژی برق در کشور مهیا می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=109330
  • نویسنده : سعیده محمدنژاد
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.