2

منابع متحرک دلیل آلایندگی هوا در کلان‌شهرهاست

  • کد خبر : 118414
  • 15 آذر 1402 - 20:26
منابع متحرک دلیل آلایندگی هوا در کلان‌شهرهاست
احمد رمضانی اظهار کرد: صنایع و نیروگاه‌ها از جمله منابع ثابت و خودروها از منابع متحرک آلایندگی شهرها به شمار می روند اما در داخل کلان شهرهای کشور آنچه مسلم است آلایندگی قابل رویتی است که وجود دارد.

کارشناس حوزه انرژی درباره منابع ثابت و متحرک آلایندگی شهرها گفت: خودروها به ویژه خودروهای سنگین و گازوئیل‌سوز به عنوان عامل متحرک در انتشار آلایندگی بیش از منابع ثابت مانند کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها در آلایندگی کلان‌شهرها نقش دارند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، احمد رمضانی اظهار کرد: صنایع و نیروگاه‌ها از جمله منابع ثابت و خودروها از منابع متحرک آلایندگی شهرها به شمار می روند اما در داخل کلان شهرهای کشور آنچه مسلم است آلایندگی قابل رویتی است که وجود دارد.

وی با اشاره به طبقه بندی آلایندگی شهرها گفت: آلودگی دو نوع است؛ یک سری آلایندگی‌هایی که قابل رویت نیستند و بیشتر در کلان، روی آب و هوا تاثیر می‌گذارد مثل گازهای گلخانه‌ای و غیره و دوم آلایندگی قابل رویت مانند ذرات میکرونی که فضای شهرها را تغییر رنگ می‌دهد و کاملا قابل مشاهده است.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: همچنین این آلایندگی هوا ناشی از ذرات میکرونی می‌تواند به چندین عوامل متحرک و ثابت درون شهری و برون شهری بستگی داشته باشد، اعم از خوردوهای سبک و سنگین، صنایع و نیروگاه‌ها که هر یک از آن ها می توانند به نسبت در انتشار آلایندگی هوا نقش داشته باشند اما به نظر بیشترین و بارزترین عامل متحرک مربوط به خودروهای سنگین و بعضا فرسوده است که داخل شهرها حجم زیادی گازوئیل می سوزانند و تبدیل به دوده می کنند.

رمضانی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد خودروهای سنگین در کشور قدیمی و از عمر مصرف آن‌ها دهه‌ها می گذرد و متاسفانه به عنوان حمل و نقل تجاری در شهرها تردد می‌کنند و بسیار هوا را آلوده می‌کنند و نکته بارز اینکه مجوز برخی از این خودروها در بین شهرها به دلیل مستهلک بودن، لغو شده اما این خودروها در داخل شهرها به عنوان سرویس و یا فوق العاده در حال تردد هستند و آلایندگی داخل شهر را افزایش می‌دهند که اگر در همان بین شهرها بودند شاید انتشار آلایندگی آن‌ها اینچنین مشکل ساز نمی‌شد.

 

 

نیروگاهیان

به گفته وی در این سال‌ها واردات خودروهای سنگین که از بدنه اصلی حمل و نقل ما به شمار می‌رود و خیلی هم به آن توجهی نمی شود، به سختی صورت می‌گیرد و این موضوع باعث شده است که ما طی دهه‌ها از خودروهای قدیمی سنگین در کلیه حمل و نقل تجاری و یا مسافری در داخل شهرها و یا بین شهرها استفاده کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه برای خروج از این بحران آلایندگی به برنامه‌ریزی دولت برای برقی کردن خودروها در داخل شهرها نیاز است، گفت: اگر شهرداری‌ها هر ساله ۱۰ درصد از خودروهای سنگین را برقی می‌کردند، حداقل در این سال‌ها ما با بحران آلایندگی هوای شهرها مواجه نبودیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=118414
  • نویسنده : رسول صادقی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

مطالب پیشنهادی

31اردیبهشت
تامین برق پایدار رسالت اصلی و اولویت اول صنعت برق حرارتی است
مدیر عامل شرکت برق حرارتی در بازدید از نیروگاه نکا عنوان کرد:

تامین برق پایدار رسالت اصلی و اولویت اول صنعت برق حرارتی است

31اردیبهشت
تامین انرژی پایدار اولویت اول صنعت برق حرارتی است
مدیرعامل برق حرارتی در بازدید از نیروگاه نکا:

تامین انرژی پایدار اولویت اول صنعت برق حرارتی است

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.