3

نیروگاه های حرارتی ۹۴ درصد انرژی مورد نیاز مشترکان کشور را تامین می کنند

  • کد خبر : 122733
  • 28 بهمن 1402 - 13:03
نیروگاه های حرارتی ۹۴ درصد انرژی مورد نیاز مشترکان کشور را تامین می کنند
صنعت برق یکی از صنایع زیربنایی و موتور محرکه اقتصاد کشور است و نقش مهمی در توسعه سایر صنایع ایفا می کند که موجب رشد اقتصادی کشور می شود. در کشور ما به دلیل در دسترس بودن سوخت‌های فسیلی و به‌ویژه گاز، نیروگاه‌های حرارتی توسعه بیشتری یافته و سهم سبد انرژی کشور به سمت سوخت‌هایی مانند گاز می‌رود، در نتیجه نیروگاه‌های حرارتی از نرخ تولید بالایی برخوردار هستند

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از  بازار، صنعت برق یکی از صنایع زیربنایی و موتور محرکه اقتصاد کشور است و نقش مهمی در توسعه سایر صنایع ایفا می کند که موجب رشد اقتصادی کشور می شود. در کشور ما به دلیل در دسترس بودن سوخت‌های فسیلی و به‌ویژه گاز، نیروگاه‌های حرارتی توسعه بیشتری یافته و سهم سبد انرژی کشور به سمت سوخت‌هایی مانند گاز می‌رود، در نتیجه نیروگاه‌های حرارتی از نرخ تولید بالایی برخوردار هستند. و تامین برق در مقایسه با روش ها و منابع دیگری برای تولید برق وجود دارد و تامین پایدار برق در کشور تا حد زیادی به این نیروگاه ها بستگی دارد. در حال حاضر ۶۲۳ واحد تولید برق حرارتی در ۱۴۱ نیروگاه تولید ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور را بر عهده دارند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در ابتدای دولت سیزدهم وعده ایجاد ۳ ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی در حوزه های مختلف از جمله نیروگاه های تجدیدپذیر و ظرفیت جدید و افزایش توان نیروگاه های حرارتی را داد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، در دوره دولت سیزدهم برای کمک به کاهش عدم تعادل و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری، ۸۲۶۰ مگاوات با ظرفیت‌های جدید نیروگاهی یا با افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود به شبکه برق کشور اضافه شده است. آنهایی که نیروگاه ها که معادل برق مشترک چهار میلیون خانه یا نیاز مصرفی استان های شرقی کشور است، یعنی درصد اجرای این برنامه به بیش از ۸۲ درصد رسیده است.

عبدالرسول پشهنگ، مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به تامین ۹۴ درصد انرژی مورد نیاز مشترکان سراسر کشور توسط نیروگاه های حرارتی کشور، اعلام کرد: با افتتاح نیروگاه های جدید، ظرفیت نیروگاه های حرارتی کشور به ۷۴ هزار و ۸۸۸ مگاوات رسیده است. پروژه های دولت سیزدهم بیش از ۷۴ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق، ایران را در رتبه نهم در میان کشورهای دارای بزرگترین ظرفیت نیروگاه حرارتی در جهان قرار داده است.

اما نکته مهم برای دستیابی به این افزایش ظرفیت، وابستگی به انرژی ملی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است که ناصر اسکندری معاون شرکت انرژی حرارتی در این خصوص می گوید: ۹۱ درصد از قطعات برق کارخانه ها با ظرفیت داخلی ایجاد می شوند و در داخل کشور ساخته می شوند. از این منظر ایران جایگاه خوبی در جهان دارد و تلاش می کنیم با برنامه ریزی و هماهنگی دقیق جایگاه خود را در این زمینه ارتقا دهیم.

اسکندری افزود: در سال های اخیر و تاکنون بیش از ۸۲۵ هزار قطعه مورد نیاز صنعت نیروگاهی توسط متخصصان داخلی کشور ساخته شده است و در تامین قطعات، تعمیر و ارتقاء واحدهای نیروگاهی مشکلی نداریم.جریان از داخل کشور کشور. کشور.

مسعود مرادی مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در گفت و گوی رادیویی درباره توانمندی های ملی برای ساخت و تعمیر نیروگاه ها در کشور گفت: برای تعمیر و آماده سازی نیروگاه های حرارتی وابستگی به کشورهای خارجی وجود ندارد و در حال حاضر ، ارائه خدمات فنی و مهندسی و تعمیر واحدهای نیروگاهی علاوه بر رفع نیازهای کشور در کشورهای منطقه نیز انجام می شود.

وی تاکید کرد: سالانه ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای بازسازی نقاط گرم نیروگاه مورد نیاز است و استفاده از دانش و ظرفیت ملی در این زمینه مانع از خروج این ارزها در سال برای انجام بازسازی و تعمیرات شده است. خارج از کشور از سوی دیگر سالانه ۲۰ میلیون دلار درآمد ارزی از محل بازسازی قطعات نیروگاه های سایر کشورهای منطقه به دست می آید. طی ۸ ماهه امسال در مجموع ۶ هزار و ۳۳۸ قطعه تخصصی در ۷۸ نوع تولید و به نیروگاه و صنعت پتروشیمی کشور عرضه شد که از خروج بیش از ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار یورو از کشور جلوگیری کرد.

در طول دو سال فعالیت دولت سیزدهم، اجرای به موقع برنامه تعمیرات نیروگاه حرارتی با استفاده از ظرفیت های داخلی باعث شد تا تولید برق از این واحدها از ۹۹ درصد فراتر رود و این روند در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=122733

مطالب پیشنهادی

23اردیبهشت
پست ٢٣٠ کیلوولت غرب رشت آماده بهره برداری است
١٨٠ اقدام عملیاتی صنعت برق برای عبور موفق از اوج بار تابستان ١٤٠٣

پست ٢٣٠ کیلوولت غرب رشت آماده بهره برداری است

23اردیبهشت
رفع برخی مشکلات ناشی از بدمصرفی با پویش «با انرژی»
مدیرعامل توزیع برق استان اصفهان معرفی شد

رفع برخی مشکلات ناشی از بدمصرفی با پویش «با انرژی»

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.