3
مدیر‌عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) خبر داد

احداث ۱۱هزارو۶۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر تا دو سال آینده/هزینه تولید تجدیدپذیرها به شدت روبه کاهش است

  • کد خبر : 118194
  • 13 آذر 1402 - 10:32
احداث ۱۱هزارو۶۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر تا دو سال آینده/هزینه تولید تجدیدپذیرها به شدت روبه کاهش است
محمود کمانی در همایش تخصصی سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر ویژه صنایع استان‌های تهران، قم و البرز که به میزبانی شرکت برق منطقه‌ای تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل مهم کشور ناترازی در صنعت برق است.

معاون وزیر نیرو و مدیر‌عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)گفت: حدود ۱۱هزارو ۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با ساختگاه‌های مشخص در حال احداث است که قرار است ظرف ۲ سال و تا پایان کار دولت سیزدهم‌ به سرانجام برسد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) محمود کمانی در همایش تخصصی سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر ویژه صنایع استان‌های تهران، قم و البرز که به میزبانی شرکت برق منطقه‌ای تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل مهم کشور ناترازی در صنعت برق است. به عنوان مثال، پیک برق در تابستان امسال به ۷۳هزارو ۵۰۰ مگاوات رسید که بیش از پیش‌بینی‌ها بود و میزان تولید در پیک به ۶۱هزارو۵۰۰ مگاوات می‌رسید و ناترازی‌ها به ۱۲ هزار مگاوات رسیده است.

وی ادامه داد: از انجا که تابستان گذشته گرمای بیشتری را شاهد و حدود ۲ ماه از سال با گرما مواجه بودیم، تولید برق نیز با دشواری همراه شده بود. زحمات زیادی کشیده شده تا ناترازی برق، مدیریت شود. یکی از اقدامات برق منطقه‌ای برای خروج از این وضعیت، راه اندازی پست ۴۰۰ کیلوولت در قم بود که در کوتاه مدت وارد شبکه شد و پیش بینی می شود برای سال آینده به وضعیت ناترازی برق، ۵ درصد اضافه شود.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌ها برنامه دارد، اضافه کرد: ناترازی تامین گاز موجب اختلال در تامین سوخت نیروگاه های فسیلی نیز شده است، بنابراین باید به سمت توسعه تولید انرژی های تجدیدپذیر رفت.

وی، چشم‌انداز دنیا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال گذشته میلادی سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های دنیا در حوزه تجدیدپذیرها ۸۳ درصد بوده در حالیکه در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته ۸۰ درصد تولید در بخش نیروگاه های با سوخت فسیلی بوده است، بنابراین می‌توان مشاهده کرد که نیروگاه های تجدیدپذیر که در حال حاضر ارزان ترین برق تولیدی را در اختیار دارند، با سرعت زیادی در حال توسعه هستند.

وی با بیان اینکه اجلاس کاپ ۲۸ در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: نکته مهم سند اصلی اجلاس، تغییرات آب و هوایی است که باید کنترل شود. توسعه نیروگاه‌های بزرگ در سطح دنیا اتفاق افتاده و از جمله آن می توان به نیروگاه ۲۷۰۰ مگاواتی در هند و ۲۰۰۰ مگاواتی در ابوظبی اشاره کرد، بنابراین باید نیروگاه های تجدیدپذیر توسعه پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید پایداری شبکه برق در کشور را با کمک نیروگاه‌های بزرگ ایجاد کنیم، اظهار کرد: قیمت های تولید انرژی تجدیدپذیر به شدت روبه کاهش است. تا پیش از این هزینه نصب هر کیلو وات انرژی تجدیدپذیر ۴۰۰۰ دلار بوده که هم اینک به ۵۰۰ دلار رسیده و قیمت تجهیزات ساخت این نیروگاه ها رو به کاهش است.

وی با اشاره به انواع مدل های سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیرها در کشور خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از جمله موارد کمک به سرمایه‌گذاران برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است که می‌توان به مناقصه برگزار شده سرمایه‌گذاری در احداث و بهره‌برداری ۴۵۰۰ مگاوات توسط ساتبا اشاره کرد. همچنین با راه‌اندازی تابلوی برق سبز تجدیدپذیر که در منطقه غرب آسیا برای اولین بار اتفاق افتاده است، گامی دیگر در راستای توسعه تجدیدپذیرها توسط ساتبا برداشته شده است.

 

 

نیروگاهیان

کمانی به ابلاغ قیمت‌های جدید خرید برق توسط وزیر نیرو، که بزودی اعلام می شود و با اشاره به طرح های اولویت دار ساتبا عنوان کرد: ۳۰ هزار مگاوات در ۵ سال  و ۱۰ هزار مگاوات در دوسال آخر دولت تحقق می یابد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مجموع ظرفیت در حال برنامه ریزی برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر ۳۰ هزار مگاوات است، ادامه داد: حدود ۱۱۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با ساختگاه های مشخص در حال احداث است که قرار است ظرف ۲ سال به سرانجام برسد

کمانی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و صنایع بزرگی نسبت به اخذ پروانه برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر اقدام کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به فولاد مبارکه با سرمایه گذاری ۶۰۰ مگاوات و صنایع مس ۱۰۰۰مگاوات سرمایه گذاری اشاره کرد تا بخش عظیمی از ناترازی برق، حل و برق پاک تولید شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=118194
  • نویسنده : سعیده محمدنژاد
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.