1

اختصاص سهمیه ۵۰۰۰ ساختگاه نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی به استان کرمانشاه/ دریافت لوح تقدیر پیشبرد طرح کلان توسعه سامانه های خورشیدی

  • کد خبر : 128351
  • 23 فروردین 1403 - 10:24
اختصاص سهمیه ۵۰۰۰ ساختگاه نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی به استان کرمانشاه/ دریافت لوح تقدیر پیشبرد طرح کلان توسعه سامانه های خورشیدی
مهندس پیمان اکبری که در رابطه با پیشبرد طرح کلان توسعه سامانه های خورشیدی لوح تقدیر دریافت کرده است، اظهار داشت: انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژیهای تجدیدپذیر و از مهمترین آنها می باشد

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرسا آنلاین ؛ مهندس پیمان اکبری که در رابطه با پیشبرد طرح کلان توسعه سامانه های خورشیدی لوح تقدیر دریافت کرده است، اظهار داشت: انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژیهای تجدیدپذیر و از مهمترین آنها می باشد که کشور ما با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده و استفاده از تجهیزات خورشیدی مناسب بوده که میتواند بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را تأمین نماید

وی گفت: ضریب تولید یک کیلووات پنل خورشیدی در استان کرمانشاه بطور تقریبی ۵ خواهد بود و این بدان معنا است که بطور میانگین هر یک کیلو وات پنل خورشیدی در طول روز ۵ کیلو وات ساعت برق تولید می کند که در برخی نقاط استان این عدد بیشتر و در برخی دیگر ممکن است این عدد کمتر باشد.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه بیان کرد: این شرکت بر اساس توافق نامه منعقد شده با سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی ایران مجری طرح خرید تضمینی برق از مشترکین در محدوده شبکه تحت پوشش خود می باشد.

وی در رابطه با موضوع قرارداد گفت: این قرارداد عبارت است از خرید تضمینی برق تجدید پذیر و پاک از مشترکین برق تا سقف دو برابر انشعاب مشترکین به نمایندگی از ساتبا و بر اساس آن تا حداکثر ظرفیت مجاز ۲۰۰ کیلووات برای نیروگاه های خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب مشترک امکان عقد قرارداد خرید تضمینی برق فراهم میباشد.

اکبری ادامه داد: این قرارداد از نظر شرکت به عنوان پروانه احداث و بهره برداری تلقی می شود و چنانچه فروشنده قصد ارائه این قرارداد به سازمان ها، نهادها و واحدهای دولتی و غیر دولتی برای دریافت تسهیلات، تغییر کاربری و معافیت از حقوق گمرکی و دولتی و نظایر آنها را داشته باشد باید تحقق موضوع قرارداد را به نحو اطمینان آوری اثبات نماید و شرکت در این خصوص مسئولیتی ندارد.

وی تاکید داشت: فرآیند اجرایی خرید تضمینی برق نیروگاه های خورشیدی از مشترکین بر اساس نرم افزار مهرسان انجام می گیرد و همچنین هزینه های ساخت نیروگاه خورشیدی را بطور کلی می توان به سه بخش طراحی، تجهیزات و نصب و اجرا تقسیم بندی نمود.

مدیر بازار برق کرمانشاه اظهار داشت: بطور کلی بیشترین ارزش پروژه مربوط به بخش تجهیزات نیروگاه خورشیدی می باشد که خود شامل چهار بخش پنل، اینورتر، استراکچر و اتصالات است که با توجه به تنوع بسیار زیاد اجناس موجود در بازار و وجود برندهای مختلف، مخصوصا در بخش پنلها که بیشترین سهم از هزینه های نیروگاه خورشیدی را دارا می باشد.

وی افزود: تعیین میزان هزینه مورد نیاز جهت احداث نیروگاه بسیار مشکل بوده و بر اساس میزان کیفیت اجناس بکار رفته بسیار متفاوت خواهد بود که بر این اساس استفاده از انرژی خورشیدی بسیار مقرون به صرفه و مفیدتر می باشد.

اکبری در رابطه با طرح احداث سامانه‌های حمایتی خورشیدی نیز بیان داشت: طرح ۵ کیلوواتی مصوب معاون اول رئیس‌جمهور است که بر اساس این مصوبه، در مردادماه سال گذشته با حضور نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی)، بسیج سازندگی، معاونت سازندگی روستائی و ساتبا (نماینده وزارت نیرو) تفاهم‌نامه‌ای در حضور معاون اول رئیس‌جمهور مبادله شد.

وی افزود: این مصوبه تأکید دارد ۵۵۰ هزار سامانه یا نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی حمایتی در طول ۵ سال توسط نهادهای حمایتی طرف تفاهم‌نامه ساخته شود، در واقع هر سال ۱۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی با همکاری نهادهای حمایتی و البته مساعدت ساتبا به نمایندگی وزارت نیرو ساخته می‌شود.

مدیربازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه ادامه داد: در این طرح ابتدا خانواده‌ها از سوی نهادهای حمایتی به شرکت‌های توزیع و ساتبا (در بحث نظارت و کنترل) معرفی می‌شوند و همچنین نهادهای حمایتی وظیفه دارند که کل هزینه احداث پروژه را از طریق تخصیص تسهیلات با نرخ سود پایین تامین کنند.

وی گفت: در نتیجه این وام به نام خانواده تحت حمایت و به‌ حساب شرکت پیمانکار منتخب واریز خواهد شد تا عملیات احداث نیروگاه خورشیدی آغاز شود از طرفی شرکت‌های توزیع هم در سراسر کشور مسئولیت نظارت بر روند عملیات احداث این نیروگاه‌ها را برعهده دارند

اکبری در رابطه با نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه های خورشیدی نیز بیان داشت: طرح ویژه مشترکین برق برای نیروگاه های حمایتی و غیر حمایتی متفاوت است بطوری که نیروگاه های حمایتی دارای نرخ پایه ۳۰۰۰۰ ریال بر کیلووات ساعت می باشند. و در خصوص نیروگاه های غیر حمایتی تا ظرفیت ۲۰ کیلووات نرخ ۲۵۰۰۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت بوده و برای ظرفیتهای بیشتر از ۲۰ تا حداکثر ۲۰۰ کیلووات نرخ خرید تضمینی برق ۲۲۰۰۰ ریال خواهد بود. قیمت های تضمینی به منظور جبران کاهش ارزش پولی بر اساس تورم تعدیل خواهد شد.

وی افزود: در همین راستا فاز اول نیروگاه های حمایتی با اختصاص سهمیه ۵۰۰۰ ساختگاه ۵ کیلوواتی به استان کرمانشاه اختصاص یافته است، که با تلاش تمامی دستگاههای ذیربط حدود ۲۰۰۰ ساختگاه بازدید گردیده و برای ۷۰۰ مورد آنها قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله بین متقاضی و ساتبا عقد گردیده است.

مدیر بازار برق استان کرمانشاه تاکید داشت: پیمانکار اجرایی برای سازمان بسیج سازندگی و کمیته امداد امام تعیین گردیده و تفاهم نامه همکاری برای اجرای ۶۰۰ ساختگاه نیروگاه خورشیدی اخذ گردیده است که امیدواریم به زودی تعدادی از آنها به شبکه برق متصل خواهند گردید و بصورت مرحله ای برنامه ریزی نصب و اتصال به شبکه ۵۰۰۰ نیروگاه خورشیدی به شبکه توزیع برق استان کرمانشاه محقق خواهد گردید.

وی در پایان گفت: در راستای پیگیری و تلاش مستمر دفتر بازار برق همکاران این دفتر موفق به اخذ تشویق از معاون وزیر و ریاست سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) گردیده اند.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=128351

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.