1
صنعت آب و برق در سالی که گذشت

افزایش ۱۱۵ هزار کیلووات توان تولید برق در نیروگاه بندرعباس

  • کد خبر : 127344
  • 14 فروردین 1403 - 10:42
افزایش ۱۱۵ هزار کیلووات توان تولید برق در نیروگاه بندرعباس
داریوش محمودی" گفت: افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور یکی از مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای تأمین برق پایدار

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از وزارت نیرو (پاون)، “داریوش محمودی” گفت: افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور یکی از مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای تأمین برق پایدار همه بخش‌های کشور و حذف خاموشی‌ها بوده است به طوری که در دو سال گذشته بیش از هفت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان ادامه داد: دولت سیزدهم با هدف جبران ناترازی شدید میان میزان تولید و مصرف برق کشور که در سال‌های قبل مشکلات فراوانی را برای صنعت برق کشور و نیز جامعه ایجاد کرده بود، اقدام به افزایش ظرفیت تولید برق کشور از مسیرهای مختلف کرد. دولت سیزدهم و وزارت نیرو از همان ابتدای آغاز به کار خود، توسعه ظرفیت نیروگاهی و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود با اعمال روش‌های مدیریت مصرف برق را در دستور کار قرار داد تا بتواند ناترازی تولید و مصرف ناشی از توسعه نیافتگی‌ها از قبل را جبران کند.
وی اظهار داشت: وزارت نیرو نیز گام‌های خود را برای تحقق این هدف از همان آغاز به کار محکم برداشت به‌طوری‌که در بخش توسعه ظرفیت بیش از هفت هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزود. برای بخش مدیریت مصرف نیز هم سال گذشته و هم امسال به‌صورت وسیع‌تر پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق بر ای مشترکان در نظر گرفت.
محمودی در ادامه بیان داشت: نیروگاه‌های حرارتی هر ساله در فصل زمستان به دلیل مشکلات سوخت کشور با کمبود گاز مواجه می‌شوند. از این‌ رو برنامه اصلی خود را بر روی تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی و صرفه‌جویی سوخت مصرفی واحدهای بخاری متمرکز کردند، اقدامات دولت و وزارت نیرو برای انجام تعهدات به گونه ای بوده است که حداقل در ۲ سال اخیر در بخش خانگی با تقریبا بدون قطعی برق مواجه بوده‌ایم.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان افزود: عبور از تداوم خاموشی‌های برق در بخش خانگی طی سال‌های گذشته، قطعاً مرهون تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت برق، همکاری صنایع، حمایت و همیاری وزارت نفت و همچنین همدلی و بهینه مصرف‌کردن برق توسط مشترکان خانگی است.
وی گفت: نیروگاه بندرعباس طی دولت سیزدهم در سطح کشور و استان هرمزگان، با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی در تولید برق سیر صعودی داشته و با حداکثر توان و ظرفیت توانسته است ۱۷ میلیارد کیلووات‌ساعت انرژی تولید و به شبکه سراسری برق تزریق کند.
محمودی با اشاره به افزایش ۱۱۵ هزار کیلووات توان تولید برق نیروگاه بندرعباس به دلیل انجام به موقع و منظم تعمیرات و اقدامات اصلاحی در واحدهای ۶‌ گانه نیروگاه طی دولت سیزدهم، ادامه داد: این اقدام موجب شد براساس برنامه زمان‌بندی شده در طول  این مدت ۶ هزار و ۹۰۰ ساعت تعمیرات دوره‌ای واحدها، هشت هزار و ۳۷۳ ساعت مربوط به تعمیرات نیمه‌اساسی و ۱۴ هزار و ۲۸۹  ساعت تعمیرات اساسی در این نیروگاه صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان اضافه کرد: این میزان تعمیرات شامل انجام پروژه‌های ضروری جهت رفع محدودیت واحدها و تاسیسات کمکی نظیر قلیاشویی لوله‌های اکونومایزر، شست‌وشوی شیمیایی کندانسورها، تعویض تعدادی از لوله‌های آسیب‌دیده تحت ریسک بویلر و همچنین تعویض بسکت‌های لانگستروم واحد بوده است.
وی اضافه کرد: کارشناسان و متخصصان نیروگاه بندرعباس با توجه به پتانسیل فنی و تجربی که در اختیار دارند، از نیمه اول سال ۱۴۰۰ تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار قطعه تخصصی تولید کرده و بر ساخت آنان راهبری و نظارت داشته که انجام این مهم حدود دو ‌میلیون‌ دلار صرفه‌جویی ارزی در پی ‌داشته است.
محمودی گفت: با توجه به اینکه حدود ۹۵ درصد قطعات نیروگاه ساخت داخل است، ایران جزو پنج کشور سازنده نیروگاه، قطعات و تجهیزات نیروگاهی است که این امر در دنیا منحصر به کشورهای اندکی است.
وی بیان کرد: در دولت سیزدهم کارهای بزرگی  در نیروگاه بندرعباس انجام شده که می‌توان به افزایش بار ۱۰۵۰ مگاواتی در اوج بار تابستان، پس از تعمیرات واحدهای نیروگاه، (واحدهای ۱،۲،۳،۴ بخار و  واحد یک گازی) و قبل از پیک بار و متوسط تولید روزانه به ۲۴ هزار و ۷۰۰ مگاوات در طول شبانه روز اشاره کرد که یکی از مهمترین دستاوردهای نیروگاه، کاهش ۱۸ درصدی ضریب خروج اضطراری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: اکنون ظرفیت تولید برق کشور در دولت سیزدهم به ۹۱ هزار و ۱۱۲ مگاوات رسیده است. از این مقدار، حدود ۸۲ درصد معادل ۷۴ هزار مگاوات را نیروگاه‌های حرارتی تشکیل می‌دهند که ۱۲ درصد توسط نیروگاه‌های برقابی و بقیه توسط نیروگاه‌های تجدید پذیر، اتمی و مقیاس کوچک تأمین می‌شود که این مساله خود گامی بلند برای جبران ناترازی برق و گذر موفق از روزهای گرم در کشور است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=127344

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.