5

تعریف ۳۸ پروژه نیروگاهی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

  • کد خبر : 122262
  • 23 بهمن 1402 - 13:42
تعریف ۳۸ پروژه نیروگاهی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها
حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از سیاست‌های کلان وزارت نیرو برای عبور از چالش‌های صنعت برق همواره مورد تاکید قرار داشته و در دو سال گذشته نیز با شتاب بیشتری دنبال شده است، اقدام بسیار مهمی که نقش غیرقابل انکاری در فرایند ارتقای بهره‌وری، افزایش راندمان و کاهش تلفات تولید به همراه دارد.

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از برق حرارتی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از سیاست‌های کلان وزارت نیرو برای عبور از چالش‌های صنعت برق همواره مورد تاکید قرار داشته و در دو سال گذشته نیز با شتاب بیشتری دنبال شده است، اقدام بسیار مهمی که نقش غیرقابل انکاری در فرایند ارتقای بهره‌وری، افزایش راندمان و کاهش تلفات تولید به همراه دارد.
در همین راستا در حوزه طرح‌های پیشران ۳۸ پروژه شامل: ساخت دستگاه تصفیه روغن توربین، بومی سازی و ساخت داخل قطعات نیروگاهی، ساخت پره‌های متحرک کمپرسور واحد گاز، ساخت و نصب سیستم پایش مداوم خروجی دودکش نیروگاهی، طراحی و ساخت سیستم راه انداز مولد‌های کرافت نیروگاهی، طراحی و ساخت سیستم تحریک واحد گاز هیتاچی نیروگاهی و طراحی و راه‌انداری سامانه نرم افزای نمانیرو و… در دستور کار قرار گرفته است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون و از میان ۳۸ پروژه تعریف شده در این زمینه ۹ پروژه به پایان رسیده است و دیگر پروژه‌ها نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است و در صورت تامین نقدینگی با سرعت بیشتری اجرایی می‌شوند.
پیشتر “عبدالرسول پیشاهنگ”، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در این زمینه به رسانه‌ها، گفت: از سال ۹۵ تاکنون و پس از شکل‌گیری شرکت برق حرارتی حدود ۸۲۵ هزار قطعه مورد نیاز صنعت نیروگاهی کشور با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ساخت داخل شده است.
پیشاهنگ اضافه کرد: بسیاری از این محصولات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده و از محل ساخت این قطعات یک‌هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون نیز چیزی بالغ بر۲۵۰ هزار قطعه نیروگاهی با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور ساخته شده است که بیش از ۹۱ درصد نیاز نیروگاهی کشور را شامل می‌شود و از این میان تولید ۱۰۰ هزار و ۲۹۹ قطعه مربوط به سال جاری است.
از جمله راهکار‌هایی که شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برای تسریع در اجرای این پروژه‌ها مد نظر قرار داده است، تخصیص وام‌هایی با سود کم و تخصیص ارز نیمایی به شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت نیروگاهی کشور است که امید می‌رود با این سیاست شرایط برای تحقق اهداف این پروژه تسهیل شود.
این گزارش حاکی است در تابستان سال جاری و با مساعدت شرکت‌های دانش بنیان توان عملی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی از طریق ارتقای توان و رفع محدودیت واحد‌های موجود بیش از ۷۰۰ مگاوات افزایش یافت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=122262

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.