1

صنایع بزرگ در تابستان ۷/۴ درصد افزایش مصرف برق داشتند

  • کد خبر : 115417
  • 10 آبان 1402 - 20:14
صنایع بزرگ در تابستان ۷/۴ درصد افزایش مصرف برق داشتند
براساس آمار پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از شاخص تولید صنایع در تیرماه نسبت به سال پایه ۱۳۹۶، این شاخص در ۲ ساله منتهی به سال ۱۴۰۲، ۴۹.۲ درصد افزایش را تجربه می‌کند.این در حالی است که در ۴ ساله منتهی به سال ۱۴۰۰، این شاخص تنها ۲۰.۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.

رشد چشمگیر صنایع تولیدی درسایه تأمین پایدار برق درفصل گرم سال؛ رشدی که با توجه به تولید نیمه نخست امسال در برخی صنایع از جمله صنعت فولاد یعنی آهن اسفنجی، محصولات فولادی و فولادی میانی رکورد ۸ سال اخیر را نیز شکست.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، تابستان امسال با وجود افزایش شدید دما، شکسته شدن مکرر رکورد مصرف برق کشور و وجود ناترازی کلی دراین صنعت، شاهد پایداری شبکه سراسری، تأمین بدون محدودیت برق در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع کوچک و اداری و تحویل ۲۲.۵۵ درصد برق بیشتر به صنایع بزرگ بودیم. آمار و ارقام موجود درباره چگونگی مدیریت مصرف برق نشان می‌دهد که در تابستان امسال میزان کل مصرف برق کشور ۶.۶ درصد افزایش داشت. اتفاقی که به‌ دلیل افزایش ظرفیت تولید برق و مدیریت بار، مشکلی برای صنعت برق کشور ایجاد نکرد. تأمین برق کافی برای صنایع با وجود افزایش ۶.۶ درصدی رشد کل مصرف کشور، در حالی رخ داد که گزارش‌ها نشان می‌دهد صنعت برق در سال‌جاری موفق شد به میزان ۲۲.۵۵ درصد در بازه مدیریت مصرف، انرژی برق بیشتری به صنایع کشورتحویل دهد.

براساس اطلاعات شرکت مدیریت شبکه برق ایران، درفصل تابستان امسال صنایع بزرگ تحت مدیریت دیسپاچینگ ملی درمجموع ۱۶.۳۸ میلیارد کیلوولت ساعت برق مصرف کردند که این مقدار ۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. بررسی وضعیت مصرف برق در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، اداری و صنعت نشان می‌دهد میزان مصرف در صنایع بزرگ با رشد خوبی همراه بوده و فقط در بخش صنایع بزرگ افزایش ۹ درصدی داشته که این تدابیر تأثیر مستقیمی بر رشد تولید داشته است. صنعت برق به عنوان یکی از صنایع زیربنایی، تأثیر چشمگیری بر سایر بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی دارد به طوری‌که رشد اقتصادی کشورها بشدت به صنعت برق وابسته است و به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیربناهای اقتصادی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جامعه دارد. با توجه به اهمیت این مقوله در تداوم فرایند تولید کالا و محصولات و تأثیر انکارناپذیر آن در تولید ناخالص داخلی، می‌توان گفت که برق نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشورهای در حال توسعه داشته و ارتباط مستقیمی با توسعه پایدار، رونق و جهش بخش صنعت و تولید درجوامع مختلف دارد.

 

 

نیروگاهیان

*ناترازی برق، میراث تلخ دولت قبل

از ناترازی بیش از ۱۰ هزارمگاواتی برق به عنوان یکی از میراث‌های دولت قبل برای دولت سیزدهم یاد می‌شود.این ناترازی ریشه در عدم سرمایه‌گذاری مناسب درتوسعه نیروگاهی و بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های صنعت برق در دولت قبل دارد. قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم خاموشی‌های گسترده حاصل عقب‌ماندگی سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق و نداشتن برنامه‌ریزی مناسب نارضایتی‌های زیادی برای مردم به ارمغان آورده بود.نارضایتی‌های برقی روزبه‌روز مردم را بیشتر به ستوه می‌آورد تا آنکه دولت سیزدهم سکان اداره کشور را برعهده گرفت.دولت سیزدهم از همان ابتدا و با آگاهی از این نارضایتی‌ها عزم خود را برای برطرف‌کردن و کاهش ناترازی تولید و مصرف برق جزم کرد.

«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۳۵ هزار مگاوات قرار داد تا بتواند بر مشکلات موجود غلبه کند.واقعیت این است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم غفلت‌هایی در توسعه صنعت برق صورت گرفت که حاصل آن یک ناترازی قابل‌توجه در تولید و تقاضای برق بود و اکنون ما آن را به میراث برده‌ایم.

در ابتدای کار دولت سیزدهم این ناترازی حدود ۱۵ هزار مگاوات بود و پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن رشد تولید به حدود ۲۰ هزار مگاوات برسد. هرچند که با مجموع ظرفیت نیروگاهی که تا پایان سال ۱۴۰۱ به مدار آمد، یعنی ۷۰۵۴ مگاوات، یکی از مشکلات تابستان امسال به خوبی و بدون قطعی برق رفع شد.

در کنار ظرفیت‌سازی خوب، برنامه تأمین برق صنایع کشور در تابستان سال‌جاری باهدف تولید حداکثری در سال رشد تولید و با درنظرگرفتن محدودیت‌های فنی صنایع و ملاحظات کنترل بازار محصولات ابلاغ شد که شامل چند گروه بود.

 

 

نیروگاهیان

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اثربخشی برنامه مدیریت مصرف برق صنایع در تابستان امسال، گفت: همانگونه که گفته شده است از ۶۲۰ هزار واحد صنعتی در کشور، ۵۸۰ هزار واحد صنعتی کوچک و کارگاه‌های صنعتی بدون هیچ‌گونه محدودیتی به فرایند تولید پرداختند. واقعیت این است که تولید صنایع کشور در تیرماه امسال نسبت به سال پایه ۱۳۹۶ به میزان ۴۹.۲ درصد افزایش داشته است که این میزان رشد، ۲.۵ برابر رشد ۴ ساله منتهی به سال ۱۴۰۰ است.

براساس آمار پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از شاخص تولید صنایع در تیرماه نسبت به سال پایه ۱۳۹۶، این شاخص در ۲ ساله منتهی به سال ۱۴۰۲، ۴۹.۲ درصد افزایش را تجربه می‌کند.این در حالی است که در ۴ ساله منتهی به سال ۱۴۰۰، این شاخص تنها ۲۰.۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.به معنای دیگر در ۲ سال گذشته، شاخص تولید صنایع در تیرماه نسبت به ۴ ساله منتهی به سال ۱۴۰۰، رشد ۲.۵ برابری را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=115417
  • نویسنده : هدی فکری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.