2
مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان:

سیاست ما حرکت به سمت تولید انرژی تجدیدپذیر است

  • کد خبر : 121254
  • 11 بهمن 1402 - 16:43
سیاست ما حرکت به سمت تولید انرژی تجدیدپذیر است
حسین محمودی در همایش «مدیریت انرژی ۱۴۰۳» که امروز ۱۱ بهمن‌ماه در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: موضوع انرژی موضوع روز کشور و جهان بوده و مدیریت انرژی از اهمیت زیادی برخوردار است. انرژی نیاز هر کاری بوده و پایه و اساس هر کار بر مبنای انرژی فسیلی قراردارد که بحث تمام شدن انرژی، تولید آلایندگی و دلایل دیگر باعث شد دنیا به سمت تولید انرژی دیگری برود.

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایسنا،خراسان رضوی مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان گفت: سیاست ما این است که به سمت انرژی تجدیدپذیر برویم، چراکه انرژی فسیلی محدود و باعث آلایندگی می‌شود لذا باید این مسیر تغییر کند.

حسین محمودی در همایش «مدیریت انرژی ۱۴۰۳» که امروز ۱۱ بهمن‌ماه در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: موضوع انرژی موضوع روز کشور و جهان بوده و مدیریت انرژی از اهمیت زیادی برخوردار است. انرژی نیاز هر کاری بوده و پایه و اساس هر کار بر مبنای انرژی فسیلی قراردارد که بحث تمام شدن انرژی، تولید آلایندگی و دلایل دیگر باعث شد دنیا به سمت تولید انرژی دیگری برود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان گفت: برق پایه و اساس صنایع و بسیاری از کارها است، خوشبختانه در حوزه برق طی این ۴۰ سال پس از انقلاب عملکرد خوبی داشتیم و رشد تولید ما به شدت بالا رفته که این به همت همه دست اندرکاران صنعت در دولت‌ها صورت گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت منصوبه خراسان رضوی حدود ۵۰۰۰ مگاوات است و در حدود ۳ سال گذشته سه نیروگاه حرارتی جدید به مدار آمده‌اند. در کشور نیز به همین ترتیب بوده و در ۲ سال گذشته حدود ۸۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی به ظرفیت کشور اضافه شده است، اما همچنان ناترازی داریم و این به دلیل رشد مصرف است در استان سالانه بین ۵ تا ۶ درصد رشد مصرف داریم به ویژه به دلیل رشد خدمات، صنعت و حمل‌ونقل که نیاز به مصرف را بالا می‌برد. این یعنی همزمان با تولید، مصرف نیز می‌کنیم و لذا نیاز به مصرف و رشد سالانه مصرف نیز بالا می‌رود بنابراین باید بهینه تولید کنیم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان گفت: منظور از تولید بهینه این است که با هزینه کمتر و متنوع‌تر بتوانیم بیشتر تولید داشته باشیم، انرژی تجدیدپذیر شامل انرژی خورشیدی، بادی، اتمی و … است که باید به سمت تولید آن‌ها برویم؛ ضمن اینکه ظرفیت‌های قانونی خوبی در این خصوص ایجاد شده و برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اقدامات خوبی انجام و منابع خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در این خصوص نیز ۲۵ درصد از افزایش نرخ برق صنایع برای تولید انرژی تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است. علاوه بر این نیز قوانین تشویقی برای صنایع گذاشته شده تا بخشی از برق حوزه صنعت از انرژی تجدیدپذیر تامین کنند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان گفت: در راستای تولید انرژی تجدیدپذیر نیز ایجاد شهرک‌های انرژی خورشیدی در دستور کار قرار دارد و کمک‌های حمایتی خوبی برای آن در نظر گرفته شده همچنین ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی جداگانه و تجمیعی بزرگ پیشنهاد می‌شود.

محمودی اضافه کرد: ناترازی انرژی علی‌رغم سرمایه‌گذاری در تولید برق وجود دارد. با رشد مصرف انرژی مشکلاتی داریم و گاهی مجبور هستیم محدودیت اعمال کنیم اما آنان که انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کنند محدود نخواهند شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان  گفت: موضوع تابلو سبز در وزارتخانه مورد توجه است لذا کسانی که انرژی خورشیدی تولید کنند می‌توانند آن را در بورس عرضه کنند و صنایع آن را از بورس بخرند. در این خصوص سال گذشته تجربه خوبی بود و این موضوع کمک می‌کند تا در تابستان با محدودیت مواجه نشویم.

وی افزود: در برنامه‌های دولت مناقصه ۴۵۰۰ مگاوات بوده که تقریبا برگزار شده و این میزان توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد. همچنین خود دولت از طریق خط اعتباری بین چین و ایران در حال سرمایه‌گذاری برای حدود ۱۰ هزار مگاوات در حوزه انرژی خورشیدی است.

محمودی بیان کرد: سیاست ما این است که به سمت انرژی تجدیدپذیر برویم؛ چراکه انرژی فسیلی محدود و باعث آلایندگی می‌شود لذا باید مسیر تغییر کند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان افزود: باید بپذیریم که شدت مصرف انرژی در کشور ما نسبت به جهان بالاست هر چند نسبت به کشورهای صنعتی هنوز عقب هستیم. لذا باید به سمت بهینه‌سازی مصرف پیش برویم، البته حوزه‌های بهینه‌سازی مصرف زیاد است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=121254

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.